Facebook CamperKids
Instagram CamperKids

Jak na trajekt s obytným autem

Chystáte se na trajekt? Hledáte tipy a zkušenosti jak to před plavbou a při plavbě na trajektu probíhá? Připravil jsem článek, který by rád zodpověděl všechny vaše otázky. Pokud tomu tak nebude, napište mi a pokusím se odpovědět osobně.

Co se v článku dozvíte?

Lístky na trajekt

Základním předpokladem k úspěšnému nalodění posádky je vlastnictví lístků na trajekt. Ty se dají pořídit buď online, nebo v krajním případě i na místě v přístavu. Před koupí je potřeba ujasnit si odkud kam a s jak vysokým a dlouhým autem pojedu, jestli budu mít přívěs, kolik nás v autě bude a jestli budu chtít mít vlastní kajutu.

Kdy a kde lístky na trajekt koupit

Lístky na trajekt kupujeme přes prověřený vyhledávač, který umožňuje detailní zadání parametrů obytného auta, případně soupravy auta a přívěsu. Dostaneme tak nabídku přímo na míru a zároveň i návrh alternativních tras, které mohou vyjít levněji. Abychom co nejvíce ušetřili, snažíme se jezdit trajektem mimo nejvytíženější dny. Například při cestě na Korsiku nám nejlevněji vyšla plavba od úterý do čtvrtka. Naopak o víkendu může být dle našich zkušeností cena klidně čtyřnásobná.

V sezóně je dobré kupovat lístky na vytížených trasách klidně pár měsíců dopředu. Naopak mimo sezónu nebo na nepříliš obsazených plavbách můžete koupit lístek klidně v den vyplutí.

Zkušenosti s kajutou na trajektu - nezbytnost, nebo vyhozené peníze?

Kajuta je věc, na které lze poměrně dost ušetřit, pokud zvládnete plavbu bez ní. My doporučujeme kajutu přikoupit v případě delších cest, například na Sardinii. Kajuta se na trajektu určitě vyplatí, pokud se plavíte na noc a s menšími dětmi. Pokud vaše plavba probíhá přes den, určitě stojí za to mít kajutu s výhledem na moře. Obzvlášť pokud nebude moře úplně klidné, výhled na horizont oceníte. 

Na kratší cesty nedává pořízení kajuty velký smysl. Personál začne vyzývat k opuštění kabiny kolikrát i hodinu před doplutím do přístavu, což například na cestě mezi Livornem a Bastií tvoří čtvrtinu času celé plavby.

Tisknout, nebo stačí lístky v elektronické podobě?

Po provedení platby obdržíte lístky na trajekt do emailu. Nejpohodlnější je mít lístky vytištěné. To se mi však poštěstí málokdy a tak mám většinou lístky jen elektronicky. Plně to dostačuje. Vždy si ale lístky stahuji do zařízení (většinou mobilu) hned po koupi, abych nebyl závislý na funkčním internetovém připojení v dalších lokalitách a v samotném přístavu. Také je dobré mít lístky stažené alespoň na dvou zařízeních pro případ, že by u jednoho z nich nastal nějaký problém.

Nalodění na trajekt

Tak jo, lístky máme koupené, vytištěné, stažené do všech mobilů i tabletů a ti paranoidnější mají i vytetované čárové kódy lístků na předloktí. Teď nás čeká cesta do přístavu, začíná přituhovat.

Kdy přijet do přístavu

Trajekt v přístavuPřepravní společnost si obvykle dává záležet na tom, aby vás dostatečně vystresovala co se týká nutnosti dorazit do přístavu včas. Obvykle chtějí, abyste v přístavu byli alespoň 90-120 minut před vyplutím. Naše zkušenost s naloděním na trajekt je taková, že pokud přijedete přesně v požadovaný čas, zařadíte se na konec velmi dlouhé fronty, která se ještě tak minimálně půl hodiny ani nepohne.

Ideální tedy je přijet buď opravdu s velkým předstihem a zakempovat na molu u lodi, nebo dorazit zhruba půl hodiny před vyplutím. Nečekejte však, že ti, kdo jsou první na molu, jsou i první v garáži lodi. Naše vysoká a relativně těžká auta se nakládají vždy do spodních pater až poté co se vrchní patra s nižším stropem zaplní osobáky. Není tedy od věci strávit čekání například na nedaleké pláži a k trajektu se dostavit až pár desítek minut před plánovaným vyplutím.

Kontrola dokumentů

Dříve nebo později se ve frontě dostáváme na místo, kde probíhá kontrola dokumentů. Je dobré mít připravené lístky na trajekt a v případě přeshraničních trajektů i občanky, nebo pasy. Ty jsou potřeba například při plavbě z Itálie na Korsiku. Když nás pouštějí dál, beru to jako potvrzení toho, že stojíme ve správné frontě.

Nakládka do garáže trajektu

Vyvrcholení celého procesu je tu. Námořníček na mě právě ukázal a píšťalkou mi dává jasně najevo, že před minutou jsem už měl stát na svém místě v garáži lodi. Nastává chvíle, kdy se z mírumilovného klidného člověka měním na vystresovaný uzlíček nervů a vydávám pokyn “Teď všichni ticho!“, který bohužel není akceptovaný jediným členem naší posádky. 

Při nájezdu na rampu lodi je třeba chovat se adekvátně rozměrům auta. Čím delší převisy a rozvor náprav, tím opatrněji je potřeba najíždět. Strmý úhel nájezdové rampy lze obejít když najíždíte zešikma. Realita je taková, že čím levnější trajekt, tím méně pomoci můžete čekat od personálu při nájezdu. Osobně mám nejlepší zkušenost s trajekty CorsicaFerries, kde kvůli mé soupravě neváhali upravit nájezdový úhel rampy a detailně mě navedli jak na rampu najet.

Plavba trajektem

Trajekt plavbaPo tom, co zaparkujeme na místo, si z auta bereme připravené věci a jdeme na palubu lodi. Z bezpečnostních důvodů není dovoleno zůstávat po dobu plavby v autě, ani k autu během plavby chodit. Je dobré si zapamatovat číslo patra, na kterém auto necháváme. V rámci možností se snažím si zapamatovat i cestu průchodu útrobami lodi, což nám později usnadní návrat k autu. 

Pokud máme kajutu, snažíme se trefit patro, kde se kajuta nachází a kde obvykle je někdo z personálu, kdo nám dá vstupní kartu. Případně se porozhlídneme po recepci, kde se vstupní karty také někdy vydávají. Pokud kajutu nemáme, běžíme zabrat co nejlukrativnější místo pro naši plavbu (čti bar).

Jídlo na lodi

Plavba v baruNa trajektu je k dispozici vždy minimálně jedna restaurace a jeden bar. Ovšem je třeba mít na paměti, že se na trajektech v jižních státech dodržují siesty. Takže pokud vyplouváte ve 13:30, může se vám krásně přihodit, že po nástupu na loď rozhlas ohlásí uzavření restaurací a ty zůstanou zavřené po celou dobu vaší plavby. Bary zůstávají otevřené a obvykle nabízí i nějaké menší občerstvení v podobě sandwichů a palačinek.

Vylodění, aneb z trajektu nespěchejte

Pokud máme kajutu, rozhlasem nám obvykle hlásí, že se blížíme k přístavu. To hlásí celkem dost předčasně, takže je dobré nebýt Hujer a kajutu neopouštět zbytečně brzo. Když ji budou potřebovat uklidit, vyhodí nás někdo osobně. Vstup do garáží se otvírá až po zakotvení a v případě větších lodí se otvírají jednotlivá patra postupně. S obytňákem jsme ale vždy v první vlně. Při výjezdu z místa nás opět navigují námořníci. Opět je potřeba dbát zvýšené opatrnosti v případě větších převisů, nebo rozvorů náprav. Můj utržený nárazník na přívěsu by mohl vyprávět.

Věřím, že si vaši dovolenou trajektem užijete. Pokud vám v článku něco chybí, nebo máte s trajektem jinou zkušenost, budu rád za zanechání komentáře nebo zaslání připomínek na email vitek@camperkids.cz

4 4 votes
Hodnocení článku
Přihlásit se k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
0
Budeme rádi za komentářx