Tohle je otázka za milion a místo odpovědi se vám pokusím předat svoje zkušenosti, které jsem nasbíral při cestování jak s obytným přívěsem, tak s obytným autem. Níže vám představím výhody a nevýhody obou typů vozidel a to jak během jízdy, tak z pohledu bydlení. Dozvíte se v jakých situacích je vhodnější přívěs a kdy naopak oceníte spíše obytné auto. K odpovědi na otázku z nadpisu si ale budete muset dojít sami, protože univerzální závěr neexistuje. Tak pojďme na to.
Jak obytné auto, tak obytný přívěs vyžadují určitou úroveň řidičských schopností. Jízda a hlavně parkování je sice s obytným autem podstatně jednodušší, než se soupravou tažného auta a přívěsu, ale i tak vyžaduje určitou úroveň řidičských schopností. Kromě ovládání níže najdete ještě porovnání jízdy z pohledu bezpečnosti, parkování a komfortu.
Nejmenší obytná auta mají kolem pěti metrů, běžné rozměry jsou 6 – 7 metrů, ale najdou se i delší. Souprava s obytným přívěsem se potom pohybuje v pásmu nad 11 metrů, je tedy prakticky vždy delší. Pokud patříte mezi řidiče, kteří pravidelně sbírají škrábance, přestože jezdí v těch nejkratších “nákupních taškách”, jízdu s čímkoli obytným si asi užívat nebudete. Ať už jde o manévrování v menších rychlostech, nebo o rychlý přesun po dálnici, vždy bude ve výhodě obytné auto a to jak díky rozměrům, tak díky díky tomu, že se jedná o jedno vozidlo a ne dvě spojená vozidla, neboli jízdní soupravu.
Při jízdě s přívěsem je potřeba brát v potaz nutnost většího nadjíždění do zatáček, ale ani při řízení obytného auta není dobrý nápad zatáčky řezat jako v osobáku.
Bezpečnost je pro mě osobně důležité téma, budu mu proto věnovat samostatnou kapitolu. Ať už za sebou táhnete obytný přívěs, nebo jedete v obytném autě, musíte mít na paměti větší citlivost na boční vítr. Není tedy od věci začít si více všímat větrných ukazatelů a od kamionů si držet co největší boční odstup. Obzvlášť přívěs se umí po předjetí kamionu pěkně rozhoupat. Na druhou stranu při předjíždění nemusíte zjišťovat v zrcátku, jestli jste už celou soupravou před kamionem – bezpečně ten moment poznáte na volantu.
Kromě toho je potřeba mít na paměti, že jedete s výrazně těžším autem (případně soupravou) a nechávat si proto dostatečný odstup od aut před vámi. Určitě taky užijete o něco víc předvídavosti, než při řízení osobního auta.
Tady jasně vede obytné auto. S přívěsem nejenom, že jste dlouzí, ale ještě k tomu dost neobratní. Při couvání to platí dvojnásob. Jediná výhoda couvání s obytným přívěsem je ta, že jak to jednou dostanete trošku do ruky, sklízíte obdiv přihlížejících. Nevím jestli to stojí za ta propocená cestovní trika, ale z každé dovolené s přívěsem jsem si odvezl vzpomínku alespoň na jedno couvání hodné potlesku (který se ale nikdy nekonal).
Parkování na místo v kempu je sice obvykle komplikované, ale pořád jste alespoň na místě, kde s přítomností karavanů počítají. Zato když se chcete při přejezdech s přívěsem zastavit na jídlo, brzy vzdáte hledání dostatečně velkého parkovacího místa u restaurace na pěkném místě, kde to vypadá, že by mohli i dobře vařit. Místo toho zastavíte na zaplivaném dálničním odpočívadle u podniku, kde stoprocentně víte, že tam dobře vařit nebudou. A přestože stojíte na místě pro kamion, tak se celou dobu modlíte, aby vás někdo nezablokoval, nebo si nestoupl příliš blízko vedle vás a neznemožnil vám tím odjezd.
Co se komfortu při jízdě týká, tak bude ve výhodě vždy souprava tažného auta s přívěsem. Přeci jen obytná auta jsou podvozkem dodávky určené primárně pro přepravu nákladu. I veškeré jízdní asistenty, které zvyšují komfort cestování, jsou mnohem dříve v osobních autech než v dodávkách. Několikazónová klimatizace, masážní odvětrávané sedačky a podobné komfortní prvky najdeme v dodávkách opravdu jen výjimečně.
Na druhou stranu do komfortu cestování se dá počítat i možnost použít wc bez nutnosti vycházet ven. To oceníte například v nepříznivém počasí nebo pokud zrovna zastavíte na místě, kde vám nepřipadá bezpečné opouštět auto. Stejně tak si můžete během přestávky jen sáhnout do lednice pro svačinu, pití, nebo si dokonce udělat oběd.
Jaké jsou výhody a nevýhody obytného auta a přívěsu při jízdě jsme si už popsali. Nastává čas podívat se blíže na to, co můžete od obytného auta a přívěsu čekat při bydlení. Vezmu to pěkně popořadě, začneme příjezdem do kempu a přes pobyt se dostaneme až k odjezdu.
Konečně jste v kempu, vybrali jste si místo a jdete se ubytovat. Pokud na přívěsu nemáte mover, tak musíte na plac karavan obvykle zacouvat. Následně “vyvážit”, aby přívěs nestál nakloněný k jedné straně. Pak konečně hurá odpojit přívěs, popojet s autem a “vyvážit” i předozadní směr, aby byl přívěs co nejvíc v rovině. Pak zaparkovat auto někam, aby nepřekáželo v průjezdu ostatním návštěvníkům kempu. Z lítání mezi autem a přívěsem už máte mžitky před očima, ale dostáváte se do finále – už stačí vytočit stabilizační nohy ve všech rozích, dát nádobu na odpadní vodu na své místo a máte vyhráno.
Váš soused, který s obytným autem přijel chvíli po vás už dávno sedí na baru. V tomhle má obytné auto jasnou výhodu – na místo zajede snáz, nemusí nic odpojovat, dávat žádnou nádrž atd. Prostě přijede, vyváží a jde.
Během pobytu neustále řešíte vodu, protože není den, kdy by buď nebyla prázdná nádrž na vodu čistou, nebo nepřetékala nádrž s vodou použitou, neboli šedou. Váš soused v obytném autě dělá jakoby jeho nádrž byla bezedná a někdy ho dokonce vidíte, že nechá puštěnou vodu když si mydlí ruce, barbar. Ano, má holt větší kapacitu nádrží a hlavně si při jejich vyprazdňování a plnění nestrhne záda. Prostě si zajede autem na servisní místo, kde vše elegantně vyřeší za použití hadice, zatímco vy tam chodíte někdy i několikrát denně ohnutí pod neúprosnou vahou vody ve vašich rukách.
Karty se ale obrací ve chvíli, kdy potřebujete udělat větší nákup, nebo se autem přiblížit k výchozímu bodu výletu. Zatímco vy necháte všechen nepořádek v přívěsu a prostě ráno sednete do svého odpojeného auta, váš soused si musí uvnitř vše poklidit a zatáhnout markýzu. To má za tu puštěnou vody při mydlení rukou! S tím souvisí i fakt, že vy si k přívěsu můžete uvázat nespočet prádelních šňůr a k oji zamknout jízdní kola, protože v případě dočasného odjezdu z kempu se přívěs ani nehne.
V kategorii nákladů jasně vede obytný přívěs. A to bez ohledu na to, jestli se budeme koukat na náklady pořizovací, nebo průběžné. Přívěs je jednoduše levnější jak při nákupu, tak při následné údržbě. Nemění se u něj žádné provozní kapaliny, povinné ručení je minimální, má jen dvě pneumatiky oproti čtyřem u obytného auta. U přívěsu může nicméně vzniknout dodatečný náklad na zajištění parkování v případě, že nemáte možnost vmanévrovat soupravu k sobě na zahradu a z nějakého důvodu nechcete parkovat přívěs mimo oplocený pozemek. Přeci jen zaháknout přívěs je pro případného nenechavce jednodušší, než se dostat do obytného auta a odjet s ním.
Tohle je kategorie, která má také jednoznačného vítěze. Ale nejdřív si řekněme co vlastně doložnost je. Jedná se o maximální možnou váhu, kterou můžeme do auta legálně naložit, abychom ho nepřetížili. Je to tedy rozdíl maximální váhy uvedené v TP a váhy prázdného vozidla s řidičem. Obytná auta mívají tenhle rozdíl velmi malý a proto téměř všichni řeší kolik věcí si s sebou můžou vzít, jestli raději nenechají manželku s dětmi doma a tak podobně.
V přívěsu je to jiná písnička. Sice pořád musíme hlídat, abychom přívěs nepřetížili, ale přetížit tažné auto je téměř nemožné. Pokud máte ve zvyku tahat s sebou spoustu věcí, přívěs bude váš kámoš.
Jak jsem avizoval již na začátku, neexistuje univerzální odpověď. Doufám ale, že jste po přečtení získali alespoň představu o tom co by pro vás mohlo být vhodnější. Pokud máte k článku nějaké dotazy, případně vás napadá něco, co jsem vynechal, napište mi do komentáře, nebo na email vitek@camperkids.cz
Nejnovější informace nejen z našich cest najdete na našem FB a Instagramovém profilu